Skip to main content

Travel Hong Kong : Love & Life :)

Assalamualaikum...
Hyeeee............
 
Bila dok sorang2..mula lah teringat kembali memori silam yang lalu...acecece.. so entry ni I nak story pasal pengalaman I & hubby bercuti selama 4 hari 3 malam ke Hong Kong... walau pun pada mulanya I pun cam tak sokong plan hubby nak g HK..but bila I search blog blogger2 lain ok terus semangat hehehe... so sebagai langkah awal kami pun book lah hotel melalui www.agoda.com senang & lebih murah rasanyalah hehe.. kat HK kami stay kat Stanford Hotel International di area Mongkok and the reason why? coz hotel ni sangatlah dekat dengan ladies market :) also train (paling penting sebab murah & cepat) and the rate berpatutan around RM350/nite
But for those with small kids area ni  tak berapa sesuai since jauh dengan halal food..everytime nak makan memang kena naik train
Info from Web Ladies Market HK:
Ladies market has a huge range of stalls focusing on all types of goods.  Don't miss the chance to buy discounted t-shirts and jeans as well as a wide range of bags, shoes and travel goods. Children's clothes, particularly baby outfits, ladies Lingerie, from sensible granny pants to lacy thongs, bags from cloth shopping bags to fake LV handbags, cosmetics, costume jewelry and unavoidably, touristy souvenirs like Chinese style cushions and table runners.
 
 
Kerana kejauhan nak mendapatkan bekalan makanan yg dah di masak di area we all stay awal2 lagi memang dah siap shopping bekalan makanan dengan banyaknya heheh.. so pic bawah ni my lil niece Intan yang temankan I g beli2 barang makanan...tq cik intan ku cikubikubi :)


Pemergian kami ke HK dengan menaiki flight MAS and mengambil masa selama lebih kurang 4 jam dari KLIA.. pejam celik pejam celik sampailah kami ke Hong Kong International Airport.. airport nya besar tapi mudah since semua ada tulisan orang putih then directionnya jelas bagi orang yang pertama kali macam kami ni...

Dari airport kami menaiki train ke Mongkok untuk check in hotel..
Untuk kemana-mana destinasi by train... kalau u all follow map bawah ni InsyaAllah Berjaya sampai ke destinasi ditujui... or kalau tak juz ringan kan mulut and Tanya kat counter2 di area train...no worries :)

 
As usual... we all memang jarang keluar Negara thru travel agent so semuanya gamble and search from internet..tengok pengalaman orang lain and try buat hahahaha kalau jumpa tempat tu that's good but kalau tak jumpa maybe we found something better maybe not hehe..
 
kat HK ni I advice bawalah cash money lebih2 sikit with credit card as a backup sebab memang rambang mata..price nya pula memang agak murah berbanding di Malaysia.. yang paling best kedai macam sasa, marks & spencer, bossini, zara, crocs, esprit, sports attire pelbagai brand and macam-macam lagi terletak kat deret kedai-kedai jalanan so tak perlulah nak menapak masuk ke mall semata-mata nak beli perfume & etc... 
4 hari kat HK ni memang tak cukup.. 1st day sampai dah penat..so sempat jalan surrounding hotel & ladies market jer...2nd day g shopping pagi sampai ke malam..3rd day ke Disneyland enjoy seharian..4th day dah nak balik huhuhuuh...

Part g Disneyland tu antara yg paling seronok :)

Disneyland HK terletak di Lantau Island dan we all just naik MTR untuk sampai ke sana.. since we all pergi on weekdays ingatkan tak ramai orang... taraaaaaa ramai sesangat orang di sana so silalah bersabar menunggu turn & makanlah dulu supaya u all dapat main dengan tenang :)

For us kitorang just berjalan kaki at this area..since tempatnya best cantik and cute2 so u all takkan terasa penat sangat but for those yang tak larat boleh menaiki shuttle yang disediakan...

So after membayar HK450/head kami pun enjoy our experience at Disneyland HK yang sangat best huhuhuhu rasa macam tak puas and tak mau balik pun ada...

Resort Overview Map
 
 
Hari ke-4 tiba jua..its time to go home huk huk huk..sebelum balik singgah sebentar untuk cuci-cuci mata di mall yang terletak di dalam station before sampai ke HK International Airport.. apapun sebenarnya walaupun rasa sayang nak tinggalkan bumi HK di hati sangat rindukan masakan melayu heheheh siap plan dah apa nak makan balik nanti nyam nyam nyam...

 
Bye - Bye Hong Kong....
ada rezeki kami datang lagi :)

Comments

Popular posts from this blog

7 years Wedding Anniversary: A nite stay @ Quality Hotel City Centre Kuala Lumpur + Break fasting treat @ The Ship Pertama Complex

Assalamualaikum.. 7 years dah kami berkahwin.. Alhamdulillah syukur...tahun ni kebetulan date Anni kami jatuh on ramadhan.. so memandangkan kami selama sebulan ni memanglah teramat busynya dengan menyiapkan rumah sewa (Alhamdulillah dah siap.. hope dapat penyewa2 yg baik & best) also trip ke Penang & Bintulu due to kerja Zull memanglah tak nyempatnya nak menyoping baju raya segala.. so anni kali ni we decide nak stay somewhere yg very near to KL so senang nak g shopping baju2 segala untuk raya.. after do some research we decide to stay kat QHCC ni http://www.quality.com.my/   So 2 days before 3/7 kami pun book hotel by Agoda.com Alhamdulillah dapat rate yg best & under our budget hehe I likessss.. Malam tu kami celeb dulu kat Q-Thai Mitsui KLIA sesambil I belikan Zull kemeja Bonia as gift for our Anni.. tahun ni economy agak tight so kita bg present ala2 je la hihi... Next day on 3/7...check in @ 2pm.. zull siap2 book berbuka puasa kat The Ship Pertama Complex h...

Aku Mahu Menjadi Hebat

Assalamualaikum.. Entah kenapa aku rasa nak menulis ini di hari ini.. Tapi bila melihat kejayaan ramai pihak yang sangat hebat sangat indah sangat Berjaya aku sangat teringin menjadi hebat.. bukan kerana tidak bersyukur.. ya Allah aku amat bersyukur atas kurniaanMu kepadaku.. Melihat Neelofa yang Berjaya menunaikan haji dalam usia muda membuatkan aku rasa indahnya menjadi hebat dan Berjaya.. kerana aku juga punya impian.. walaupun aku pernah menunaikan umrah sebelum ini tetapi untuk menunaikan haji dengan kaedah muassasah masa tu umur aku dah almost 80 tahun.. ya Allah lamanya lagi.. Melihat Dato Siti yang saban tahun menunaikan zakat dalam amount yg sangat banyak.. membina masjid dan sebagainya membuatkan aku rasa betapa indahnya menjadi hebat dan Berjaya.. kerana aku juga punya impian.. walaupun setelah bekerja saban tahun menunaikan zakat tapi nilainya sangat sangat sangat kecil dibandingkan orang2 yang hebat dan Berjaya.. Melihat RCW yang saban bulan melancong dengan ...

JB : JPO , Hello Kitty Town , Legoland

Assalamualaikum......... Hye.....   Cont my blog under label cuti2 Malaysia :) As usual.. untuk agenda cuti2 Malaysia we all jarang buat proper plan.. plan lain g lain hehehe... so kali ni I nak cite pasal our trip to JB... hehehe actually selalu sesangat ke JB ni maklumlah tempat mula2 bercinta acecececeh hehe tapi kali ni version lain sikit coz kitorang suddenly ambil 4 days leave after hubby kena kerja for 3 months 7 days/week huhu so g kali ni memang juz untuk release tension... cam biasa bila kitorang pergi memang dengan tujuan nak jalan2 cari pasal hehe we all takkan stay kat luxury hotel or yang ada bintang2.. so we just walk in je... save budget hehe..   Pagi2 buta dah gerak.. singgah mamak jap untuk breakfast then Bismillahirrohmanirrahim..   1st check point kami di Johor Premium Outlet ... ni tempat wajib singgah tiap kali on the way pergi and balik dari JB.. pada yang kaki shopping sila budget dalam ...